A5 Szubjektv - Melbourne-i Grbe Tkr
Farkas Pter 2008.04.28. 00:46
Az gy kezddtt, hogy a msik visszattt
Farkas Pter
A 2008-as idnynyitn az erviszonyokkal kapcsolatban nem lettnk sokkal okosabbak, azt viszont jfent megtanultuk, hogy a versenyplya olyan hely, ahol a legnagyobb mszrls srjben is csak ldozatok vannak - tettes nincs egy sem.
Ht j: most, az j kellemesen simogat leple alatt, amikor a monitorom mellett kabalaknt figyel, Mathias Lauda GP2-es autjrl 2005-ben letrt, zld visszapillanttkr (eskszm, hogy nem n voltam!) lojlisan szemrmes homlyba burkolzik, ezrt gysem ltom benne, ha lnyos zavaromban elpirulok, tredelmesen bevallom, hogy ifjkoromban egyenesen rajongtam a detektvregnyekrt. A htvgk lustn vnszorg dlelttjein reggeli gyannt Conan Doyle logikai pozitivizmust szvtam magamba brm minden prusn t, megrszeglve Sherlock Holmes kprzatosan szellemes kvetkeztetseitl; desszertnek egy kis Miss Marple-t vagy Hercule Poirot-t fogyasztottam egyenesen Agatha Christie cukrszdjbl; aztn este, amikor a szleim, legalbbis azt remltem, nem lthattak, kisurrantam a hthz, hogy zugevi bneim miatt nmagam eltt is szgyenkezve nassoljak egy kis Georges Simenon-fle Maigret-t. Derricket viszont, rstellem elismerni, nem szerettem, mert az a sok zld-fehr Mercedes meg BMW mr akkor is megfekdte a gyomromat.
Habr ettl az npuszttan kros szenvedlyemtl mra, hla istennek, nagyrszt megszabadultam (csak elvtve szvok egy-kt doboz B. Akunyint), a nyomozs irnti rdekldsemet tbbek kztt az F-1-es nagydjak esemnyeinek pontos rekonstrulsval igyekszem kielgteni. s az olyan futamok utn, mint amilyen a 2008-as idnynyit Ausztrl Nagydj volt, a sajtkzlemnyekkel, kridgrafikonokkal s eredmnytblzatokkal a kezemben kacagva rohangszok krbe-krbe a szerkesztsgben, mert r kell jnnm, hogy egy effle verseny sszefggseinek kibogozshoz kpest az t narancsmag vagy az Orient-expresszen elkvetett gyilkossg rejtlye blcsdseknek val, gyermeteg logikai feladvny.
A versenyzk melbourne-i vallomsai, iz, bocsnat, nyilatkozatai kitn pldt szolgltatnak arra, hogy miknt lehet gyesen sszekotyvasztani legalbb tz, egymst nem cfol, de nem is megerst lltst. A sajtkzlemnyeket olvasgatva nagyjbl gy reztem magam, mint amikor gyerekknt megprbltam felrajzolni a Tzhegy Varzslja cm kaland-jtk-kockzat knyvben tallhat Zagor tvesztjt (mert llandan eltvedtem benne), s r kellett jnnm, hogy az nem ms, mint az elbizakodott szerkesztk sajt magukkal szembeni tlzott nagyvonalsgbl ered trgeometriai abszurdum. "A versenyt gy vesztettem el mr a legels kanyarban, hogy egy msik pilta kamikazeknt rohant az autmba" - sirnkozott Giancarlo Fisichella. "A startnl sszertem kt msik autval" - kdstett Timo Glock. "Sajnos nekem jttek a startnl" - lltotta magabiztosan Nelsinho Piquet. "Amikor befordultam a kanyarba, reztem, hogy valaki megti az autm jobb hts rszt. Ettl megprdltem, s mris egy tkzs kzepbe kerltem" - meslte Sebastian Vettel.
s gy tovbb, s gy tovbb. Nem kvnom az sszes hasonl nyilatkozat felsorolsval prbra tenni a nyjas olvas trelmt, mert a lnyeg, azt hiszem, gy is vilgos. Habr a felejthetetlen Douglas Adams szerencsre mr vtizedekkel ezeltt feltallta az Elektromos Szerzetest, amely ktelessgtud hztartsi gpknt vgignzi az ember helyett a fraszt tvmsorokat, s kzben tz, egymsnak gykeresen ellentmond informcit is kpes befogadni meghibsods nlkl, a melbourne-i nyilatkozatok alighanem az egszsgt is vgzetesen megrendtettk volna.
Nekem azonban - a kockzatokra fittyet hnyva, hossz rkig gubbasztva a vallomsok, fotk s videofelvtelek fltt - sikerlt rekonstrulnom az els kr esemnyeit, s abban a szvmelenget tudatban, hogy maga a nagy Sherlock Holmes is bszke lenne rm, megllaptottam, hogy hrom klnbz incidens trtnt, amelyekben sszesen kilenc versenyz volt kzvetlenl rintett.
Az els galiba akkor kezddtt, amikor az 1-es kanyar fel kzeledve a bels ven lopakod Piquet megprblt kifel hzdni, s ezzel Glock Toyotjt Fisichella Force Indijra szortotta. Glock s Piquet autja megsrlt (ami egyben a hivatalos magyarzat Nelsinho ezt kvet, knosan lass vnszorgsra), Fisichella azonban a helysznen ki is esett. Hogy a vrbeli detektvregnyek hagyomnyos koreogrfijt kvetve flrevezesse a nyomozst, egy pillanatra Sbastien Bourdais Toro Rossja is megjelent a kp egyik sarkban, m neki valjban csak annyi volt a szerepe, hogy a buktrben igyekezett elmeneklni a tetthelyrl.
Ekzben az 1-es s a 2-es kanyar kztti rvid szakaszon is kialakult egy hrmas karambol. Ez tipikusan ugy kezddtt, hogy a msik visszattt, Jenson Button Hondja ugyanis egy vatlan pillanatban megpccintette Vettel Toro Rossjnak oldaldobozt, amitl az STR megprdlt, s forgs kzben, mintegy bosszbl visszaadta a klcsnt a suttyomban tvozni kszl Hondnak. Ekkor rkezett a helysznre az rk tll Kazuki Nakajima Williams-e (mit nem br ki ez a fick?), hogy letrt els vezetszrnnyal, de egybknt pen s egszsgesen haladjon tovbb a kvetkez incidens fel, amelyben aztn szintn szerepet jtszott. A sportszersg kedvrt el kell mondanunk, hogy Button nagyban segtette a nyomozst, amikor szinte beismer vallomst tett a Toro Rossval trtnt tkzsrl. Krem a tisztelt brsgot, hogy ezt enyht krlmnyknt vegye figyelembe a gyanstott mellett!
Mit sem trdve a Williams sz szerint szrnyaszegett aerodinamikjval, az nbizalomtl duzzad Nakajima tretlen lelkesedssel szguldott a 3-as kanyar fel, ahol Mark Webberrel kzsen sikerlt szendvicsbe fognia szegny Anthony Davidson Super Agurijt, viszonylag kiszmthat kvetkezmnyekkel. Webber s Davidson azonnal vesztesglistra kerlt, Nakajima azonban - s ezzel mr valsznleg senkinek nem okozok meglepetst - ezt a kalandot is megszta, s versenyztrsainak minden bizonnyal fkezhetetlen rmet szerezve eljutott a boxig, ahol a fennmarad 57 krre j tltnyeket kapott. Tekintve, hogy ksbb szanlta a meznybl Robert Kubica BMW-jt is (egy jabb els szrny rn - oda se neki!), s a hollywoodi forgatknyvekben tbbnyire a fhs az, aki a legkptelenebb kalandokat is tlli, btran levonhatjuk a kzenfekv kvetkeztetst, hogy az Ausztrl Nagydj fhse bizony Kazuki Nakajima volt. Bruce Willis leckket vehetne tle.
Mindenesetre a vallomsokat olvasgatva a tanulsg vilgos: a versenyplya tovbbra is olyan hely, ahol a legvresebb mszrlsok srjben is csupn ldozatok vannak, tettesek nincsenek. Ez az a vilg, amelyben elfordulhat, hogy mindenkinek nekiment valaki, de senki nem ment neki senkinek. Egy sz, mint szz, a versenyzi pszich, gy rzem, a kiprgsgtl betiltstl sem lett bonyolultabb.
* * *
Az Ausztrl Nagydj alapjn csbt, mgis veszlyesen korai lenne nnepelni az elektronikus vezetsi segdeszkzk betiltst, ahogy az lenne levonni a 2008-as erviszonyokkal kapcsolatos kvetkeztetseket is.
Mindig tudtuk, hogy az Albert Park nem tipikus plya, ezrt az ott elrt eredmnyek nem felttlenl reprezentatvak a szezon egszre nzve. Elg a tavalyi versenyre gondolni, amikor Kimi Rikknen lazn elstlt a gyzelemmel, kapsbl egy jabb egysk idny rmkpt vettve elre, hogy aztn a McLaren a kvetkez futamon, Sepangban ketts gyzelemmel vgjon vissza. Ez most elvileg akr fordtva is megtrtnhet.
Van azonban nhny lnyeges klnbsg az egy vvel ezelttihez kpest. A 2007-es melbourne-i futamon a McLaren megkaparintotta a 2-3. helyet (amiben persze Massa Q2-ben elszenvedett mszaki hibja is szerepet jtszott), mg Rikknen lbe most csak knyradomnyknt hullott egy rva pontocska Rubens Barrichello kizrsa utn; a McLaren akkor legalbb megbzhat volt, a Ferrari viszont most nem tnik annak; tavaly Sepang eltt mdostottk a padllemezek deformcijra vonatkoz elrsokat, ami alighanem nmagban is cskkentette a Ferrari elnyt (hogy mennyivel, azt sohasem fogjuk megtudni); s 2007-ben hrom hetes sznetet tartottak az els kt nagydj kztt, most azonban csak egy heteset.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a mlt vasrnapi versenytl a Malajziai Nagydj szombat dleltti szabadedzsig (amikor technikailag megkezddik a motorcsere-tilalom) mindssze t teljes nap telik el, mrpedig ez knyelmetlenl szk idkeret a problmk megoldshoz. A Ferrarinak ennyi id alatt nem csupn a melbourne-i meghibsodsok okt kellene beazonostania, hanem meg kellene rjuk tallnia a gygyrt, s alkalmasint mg mdostott alkatrszeket is le kellene gyrtania, hogy aztn azokat Maranellbl idben Sepangba szlltsa. Ez szinte lehetetlen feladatnak tnik - hacsak persze nem valami aprsgrl, pldul egy knnyen kitapinthat szoftverhibrl van sz. Azrt a kt csapat feszlt viszonyt ismerve meglehetsen pikns a gondolat, hogy a Ferrari mrnkei taln ebben a pillanatban is a McLaren Electronic Systems (MES) szakembereivel konzultlnak lzasan a helyes diagnzis fellltsrt. Nem lenne meglep, ha a Ferrarinl vgl a MES ECU-jra fognk Massa s Rikknen kiesst, s noha ez tl knyelmes kifogsnak tnhet, ppgy tl knyelmes cspbl elutastani annak a lehetsgt is, hogy valban az elektronika volt a hibs. Mindenesetre tny, hogy a jelek szerint a tbbi csapat a rengeteg (rszben nyilvn jogos) pampogs dacra kpes volt alkalmazkodni a szabvnyos MES ECU-hoz, teht a Ferrarinak sincs mentsge, ha ezen a tren akadtak nehzsgei.
Egybknt nmagban is ironikus, hogy a szokatlan melbourne-i hsgben ppen az a kt istll kszkdtt mszaki problmkkal (Jarno Trulli az akkumultor tlmelegedse miatt adta fel a kzdelmet), amely a tli elszezonban tesztelt valamennyit az ausztrliaihoz hasonl, magas hmrskleti viszonyok kztt. A Ferrarin s a Toyotn kvl senki ms nem utazott el Bahreinbe, de az is elkpzelhet, hogy ez majd a szintn forrnak grkez Sepangban fogja megbosszulni magt, ahol pldul a McLarenekbe szerelt Mercedes motoroknak zsinrban a msodik nagydjukat kell teljestenik. (Igaz, hogy a mezny tbbsgre vr Sepang/Bahrein ciklus sem tnik sokkal kmletesebbnek.)
Akrhogy nzzk, a Ferrari szmra rmlom volt a 2008-as idny nyitnya: 2006-ban s 2007-ben is azzal tltttk az vet, hogy a szezon vgre grcss igyekezettel behozzk a lemaradsukat a pontversenyt vezet vetlytrsukkal szemben, ami rendkvl stresszes, s llektanilag nehezen menedzselhet llapot. Ezrt alighanem mr nagyon szerettk volna, ha ldzbl vgre ismt ldztt vlhatnak.
Az Ausztrl Nagydjon ugyanakkor nem lettnk sokkal okosabbak az erviszonyokkal kapcsolatban. Egyrszt tny, hogy a McLaren flnye a Safety Car gyakori megjelense miatt nem mutatkozhatott meg teljes valjban, ezrt a kzdelem megtveszten kilezettnek tnt, msrszt viszont az is igaz, hogy a wokingi istllnak lnyegben nem volt igazn komoly ellenfele, mivel a Ferrari vgl mindkt versenyzjt knytelen volt egykillsos boxstratgira tlltani. Rikknenen s Massn kvl taln csak Nakajima s Glock teljesthette volna egyetlen rdemi kerkcservel az 58 krs tvot (Glock azonban kiesett, Nakajima pedig a 48. krben knytelen volt killni a boxba egy j orrkprt), a Ferrari tempjt ezrt egyelre nincs mihez mrnnk. Az biztatnak tnhet, hogy Rikknen tbb mint a tv felt, 31 krt meg tudott tenni a lgy gumikon klnsebb problma nlkl, ugyanakkor aggaszt, hogy a melbourne-i tapasztalatok alapjn a Ferrarinak nem sikerlt javtania egy mrt krs tempjn, ami 2007-ben is a gyenge pontja volt.
Lewis Hamilton gyzelme sszessgben ppolyan lehengerl volt, mint Rikknen tavaly: a 48 tiszta (azaz Safety Car nlkli) krbl 32-ben bizonyult a leggyorsabbnak, s 22 darab 1:28.5 alatti krt futott, mikzben Rikknen csak 4-et, Massa pedig 2-t. Ez mg az eltr zemanyagszinteket figyelembe vve is feltnen nagy klnbsg.
Az Ausztrl Nagydjon azonban annyira kaotikus llapotok uralkodtak, hogy a verseny mr csak ezrt sem nyjtott tiszta kpet a jellemz erviszonyokrl. Az rdekessg kedvrt mgis sszehasonltottam a csapatok tavalyi ideredmnyeit az ideiekkel (lsd a tblzatokat), amibl nhny tendencia krvonalazdni ltszik. A "2008" oszlop rtelemszeren az istllk idei legjobb kridejt jelzi, a "Dif" azt, hogy idn mekkora volt a htrnyuk a legjobbhoz kpest, a zld/piros nyl pedig azt, hogy 2007 ta kzelebb avagy tvolabb kerltek-e a leggyorsabbtl. A "Vltoz" oszlop a 2008-as s a 2007-es legjobb kridejeik kztti eltrst mutatja.
A zld nyilak tlslya azt az elszezoni hipotzist bizonytja, hogy a mezny srbb lett: az istllk tbbsge kzelebb kerlt a mindenkori leggyorsabbhoz. A BMW Sauber s a Renault az egykrs temp szempontjbl lnyegben helyben maradt, a Ferrari viszont a tbbiekhez viszonytva fl msodpercet lassult krnknt. St, mg a 11 csapatbl 8 az elektronikus vezetsi segdeszkzk betiltsa ellenre abszolt rtelemben is gyorsult az elz vhez kpest (a Toro Rosso pldul 2.440 msodperccel!), a Ferrari 0.456 msodperccel lassabb lett. Ami nem tl biztat, noha a mintt torztja, hogy a Q2-ben, amikor a legtbb csapat a legjobb ideredmnyt elrte, a Ferrari Rikknen technikai problmi miatt csak egyetlen autval kpviseltette magt.
Ugyanakkor beigazoldott az a vrakozs is, hogy kiprgsgtl s az automatikus motorfk-szablyozs betiltsa fknt a hossz etapok tempjt befolysolhatja negatvan. 2008-ban ugyanis egytl egyig az sszes csapat versenyen futott leggyorsabb kre lassabb volt a 2007-esnl - de klnbz mrtkben. A Honda pldul csak 0.349 msodpercet lassult, a McLaren 1.104-et, mg a Ferrari 2.668-at. Igaz, hogy az egykillsos boxtaktika miatt a maranelli istll esetben ez az eredmny sem tekinthet reprezentatvnak.
Brmit is mutatnak a statisztikk, a tny az, hogy Lewis Hamilton elspr gyzelmet aratott - Heikki Kovalainennek pedig a lehet legrosszabbul jtt ki a lps a harmadik Safety Car-ral. Mieltt Hamilton a 43. krben killt tankolni, 5.948 msodperc volt az elnye Kovalainenhez kpest, akinek ezt a sajt kerkcserjig htralv 4 kr alatt kellett volna behoznia ahhoz, hogy nyerni tudjon. Mivel az autja knny, Hamilton viszont nehz volt, erre meglep mdon mg relisnak is tnt az eslye. Persze ms krds, hogy a McLarennl vajon hagytk-e volna gyzni Kovalainent, miutn Hamiltont a Safety Car felbukkanstl tartva lltlag mindkt alkalommal a tervezettnl korbban hvtk ki a boxba. (Amikor ezt a taktikt a tavalyi Monaci Nagydjon elszr alkalmaztk, kemny kritikkat kaptak azon a cmen, hogy szndkosan szabotltk Hamilton gyzelmi eslyeit Fernando Alonsval szemben. A mdszer azonban most, akrcsak egy ve Montrealban, jelesre vizsgzott, Hamilton ugyanis 2 krrel Glock balesete eltt jrt a boxban, mg Kovalainent ppen akkor akartk kihvni.)
Az Ausztrl Nagydj ktsgkvl mozgalmasra sikeredett, de ezt korai lenne azzal magyarzni, hogy a vezetsi segdeszkzk eltntek a palettrl. Az utcai plynak szmt, poros, hepehups fktvokkal tzdelt Melbourne eddig is gyakran produklt kiszmthatatlan versenyeket (lsd 2006). Noha ktsgtelen, hogy az autk a pnteki szabadedzsektl kezdve olyan ingerlkenyen izegtek-mozogtak, mint kiprgsgtlval soha, ami j hr, ez nmagban mg sajnos nem jelent garancit a tovbbi izgalmakra. Ha azonban a helyzet a hagyomnyos plykon is gy marad, a klnsen sr kzpmeznyben a legaprbb vezeti hibnak, elfkezsnek vagy durva gzadsnak is dnt jelentsge lehet - s valljuk be, hogy ppen ezt vrtuk, nem?
|